Fotografia typu ,,duch" - wszystko, co warto wiedzieć.
Fotografia typu duch to jedna z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych technik stosowanych w fotografii produktowej, szczególnie odzieży. Dzięki niej produkty wyglądają naturalnie, jak na sylwetce ludzkiej, ale bez widocznego manekina czy modela, co pozwala skupić całą uwagę na kroju, fasonie i detalach. W tym artykule wyjaśniamy pojęcie ,,ducha" i sposób wykonywania tego typu zdjęć, omawiamy typ produktu najczęściej fotografowanego tą metodą oraz ujawniamy, na co należy zwrócić uwagę pracując z tą techniką.
Pojęcie ,,duch" w fotografii produktowej.
Zdjęciami typu duch określa się zdjęcia produktów ułożonych na niewidocznej sylwetce, eksponowanych na białym tle. To bardzo popularna praktyka w fotografii produktowej, szczególnie w branży odzieżowej.
Taka metoda fotografowania pozwala na skupienie się wyłącznie na przedstawionym produkcie bez czynników rozpraszających, takich jak ludzki model czy manekin. Zdjęcia typu duch pozwalają na wyeksponowanie szczegółów, które w innej aranżacji nie byłyby widoczne. Oprócz zewnętrznej warstwy ubrania jesteśmy w stanie wydobyć także tą wewnętrzną i pokazać cechy materiału, z którego wykonany został produkt. Zdjęcia typu duch określa się także niewidzialnym manekinem lub zdjęciami 3D. Tego typu fotografie zaliczają się do packshotów.

Zdjęcie golfu wykonane metodą duch.
Jaki typ produktu fotografujemy metodą duch?
Najpopularniejszy typ produktu fotografowany metodą duch to szeroko pojęta odzież, choć nie jest to reguła - w ostatnich latach fotografia typu duch rozwinęła się na tyle, że można tym sposobem uwiecznić nawet akcesoria dla zwierząt. Jako, że produkty w zdjęciach duch ułożone są jak gdyby na ciele ludzkim, z całym powodzeniem fotografować można każdy element odzieży, od czapki po buty. Ten sposób prezentacji produktu ubrań jest popularny niezależnie od ich typu; studia fotograficzne wykorzystują metodę duch przy sesjach odzieży sportowej, roboczej, codziennej, a także butikowej, do ekspozycji w sklepach internetowych.
W jaki sposób robi się zdjęcia typu duch?
Produkt układany jest na specjalnym manekinie, aby uzyskać wrażenie dopasowania do sylwetki ludzkiej. Zazwyczaj jest to biały, matowy manekin nazywany duchem. Kiedy chcemy jednak eksponować również wnętrze odzieży, stosuje się ruchome manekiny modułowe. Następnie przy odpowiedniej pracy kamery i oświetlenia fotografujemy produkt. Cały sens zdjęcia typu duch opiera się właściwie na fazie post-produkcji - w programie graficznym usuwamy sylwetkę manekina
i manipulujemy materiałem zdjęciowym tak, żeby produkt wyglądał nie tylko atrakcyjnie, ale i jak najbardziej naturalnie. W celu uatrakcyjnienia produktu nierzadko skupiamy się nawet na pozornie nieistotnych detalach, np. wykończeniach kroju lub kieszeniach czy elementach ozdobnych.
W niektórych przypadkach, gdy producentowi zależy na przedstawieniu produktu w nietuzinkowy sposób, np. ułożeniu w dynamicznej pozie, do sesji wykorzystuje się żywych modeli. Jest to jednak dłuższy, cięższy i bardziej kosztowny proces w porównaniu do standardowej fotografii packshotowej.
Na co zwrócić uwagę przy fotografowaniu produktu metodą duch?
Na to, co jest atrakcyjne dla ludzkiego oka, składa się kilka istotnych aspektów.
- Symetria - produkt powinien być ułożony równomiernie, nie odstawać w jedną ani drugą stronę. Zazwyczaj fotografujemy na wprost lub pod lekkim kątem, natomiast ważne jest zachowanie harmonii w zdjęciu. Jeśli na produkcie znajdują się elementy przeszkadzające bądź niepotrzebne, przy obróbce są one usuwane.
- Estetyka - oprócz jakości eksponowanego materiału oko cieszy także jego gładkość. Niechciane zagniecenia usuwane są w procesie obróbki, choć przed założeniem na manekin element odzieży jest zazwyczaj prasowany, aby prezentował się schludnie.
- Oświetlenie - zachowujemy jednakowe źródło światła, najczęściej chłodne. Oświetlenie pełni kluczową rolę w kształtowaniu produktu - układające się cienie są w stanie znacząco dodać lub odjąć wartości estetycznej.
- Układ zdjęć - szczególnie ważny jest sposób kadrowania zdjęć oraz umieszczenie produktu na powierzchni fotografii. Należy dbać o wierne oddanie kolorów czy cech materiału oraz jednolitą odległość produktu od krawędzi zdjęcia.
Dodatkowe zastosowania zdjęć typu duch.
Uniwersalność i forma tej metody pozwala na zastosowanie jej w fotografii obrotowej 360⁰. Robiąc serię zdjęć manekinowi obracanemu na platformie zyskujemy możliwość skompilowania wszystkich ujęć do krótkiego filmu lub GIFa, na którym produkt widoczny jest z każdej strony. Taka prezentacja obrotowa cieszy się dużą popularnością wśród marek odzieżowych, które w ten sposób eksponują swoje produkty w internetowym sklepie.

Prezentacja 360 pozwala nam zobaczyć, jak produkt wygląda z tyłu.
Zalety fotografii produktowej typu duch.
- Profesjonalny wygląd – ubranie prezentuje się realistycznie, tak jakby było na kogoś założone, ale bez rozpraszającej obecności modela czy klasycznego manekina.
- Spójność wizualna – łatwiej utrzymać jednolity wygląd zdjęć w sklepie internetowym, co pozytywnie wpływa na odbiór marki.
- Mniejszy koszt wykonania – sesje z manekinem są zazwyczaj tańsze niż z udziałem modeli, a jednocześnie równie efektowne.
- Większa elastyczność wykonywania zdjęć – sesje bez modela wykonać można o dowolnej porze dnia, a także trwają one krócej.
- Wierne oddanie faktycznego wyglądu produktu – ciało ludzkie czy manekin zazwyczaj rozpraszają uwagę kupującego. W przypadku zdjęć typu duch widzimy jedynie element odzieży, co pozwala dokładnie przyjrzeć się jego szczegółom. Nie jest wymagane aranżowanie skomplikowanej kompozycji, tak jak w przypadku zdjęć w katalogach modowych, gdzie należy połączyć wiele niespójnych ze sobą elementów.
Metoda duch w fotografii produktowej to bardzo atrakcyjna i pożądana technika prezentacji produktu. Zdecydowanie zdominowała inne formy prezentowania odzieży w przestrzeni internetowej.