Manekin do zdjęć duch
kiedy nie potrzebujesz modela.
Manekin wykorzystywany w zdjęciach ,,duch" ma specjalne właściwości, które pozwalają fotografowanemu na nim produktowi osiągnąć efekt zawieszenia w powietrzu, jak gdyby na niewidzialnej sylwetce. Cieszy się wielką popularnością w fotografii produktowej, szczególnie odzieży. To standardowy sposób prezentacji artykułów odzieżowych w e-commerce — marki chętnie eksponują packshoty wykonane na manekinach duch w swoich sklepach internetowych.

Manekin kobiecy z odczepianymi rękami.
Charakterystyka manekina ducha
Manekin duch to typ manekina wykorzystywanego do zdjęć odzieży. W odpowiednim świetle i po obróbce znika, pozostawiając widoczny sam produkt. W ten sposób odzież jest prezentowana w trójwymiarze, ułożona niby na niewidocznej sylwetce człowieka. Taka prezentacja odzieży jest naturalna i wiarygodna — klient od razu może zobaczyć, jak odzież układa się na ciele. Manekiny duchy występują zazwyczaj w kolorze białym lub formie przezroczystej.
Manekin duch — budowa i typy
Dla każdego typu odzieży znajdzie się manekin duch. Sylwetki występują w formie damskiej, męskiej i dziecięcej, a także niemowlęcej. Nie ma ustalonego standardu dotyczącego wysokości czy długości poszczególnych kończyn, tak samo jak obwodu bioder lub biustu — manekiny mogą się różnić w zależności od parametrów ustalonych przez producenta. Popularnym typem manekina ducha jest manekin z ruchomymi częściami, które można dowolnie odczepiać i modyfikować. Montaż partii manekina jest zależny od charakteru jego zaczepów — niektóre z nich mają wbudowane magnesy. Sylwetki mogą mieć odczepiane wyłącznie ręce i nogi lub być całe segmentowane, łącznie z partiami dekoltu. Niektórzy producenci oferują w swoim asortymencie manekiny w specjalnych pozach, np. siedzących.
Z czego wykonany jest manekin duch?
Manekin duch wykonany jest ze specjalnego, trwałego materiału, który powoduje, że przy fotografowaniu powłoka manekina zlewa się z białym tłem. Zazwyczaj jest to włókno szklane lub forma z żywicy. Manekina pokrywa się dodatkowo gipsem i aplikuje matowy lakier. Taki zabieg ma na celu zniwelowanie odbicia światła lampy oraz sprawienie, że manekin w całości wtopi się w białe tło.
Proces przygotowania zdjęć i obróbki z manekinem duchem
- Przed rozpoczęciem fotografowania manekina należy ubrać w prezentowaną część odzieży. Ważne jest, aby pamiętać o schludnym, ale naturalnym ułożeniu produktu oraz zachowaniu symetrii. Przy drapowaniu materiału na manekinie wspomagamy się różnymi przyborami, takimi jak spinacze, klipsy czy szpilki. Czasami artykuł odzieżowy należy także wyprasować.
- Do wykonania zdjęć z efektem ducha wymagane jest odpowiednie oświetlenie, tło oraz obiektyw. Zalecana barwa światła to 5500K — naturalne i chłodne. Manekina ustawia się na białym tle, aby ułatwić proces postprodukcji. Oświetlenie powinno być ustawione w kierunku manekina, ale obejmować również tło.
- Obróbka obejmuje usuwanie elementów manekina, które nie wtopiły się w tło oraz dodatkowe uatrakcyjnianie produktu.

Przykładowe udrapowanie materiału na manekinie.
Zastosowania manekinów duch
Manekiny duchy stosujemy w fotografii e-commerce do prezentacji odzieży. To obecnie najpopularniejsza forma ekspozycji ubrań w internecie. Dzięki sporemu wyborowi modeli i konfiguracji na takim manekinie można zaprezentować każdy produkt odzieżowy — od czapki po buty.
Zalety manekina ducha
- Substytut modela — ubrania drapujemy na manekinie duchu jak na ciele ludzkim, co znaczy, że nie potrzebujesz do sesji żywego modela. Zwiększa to dowolność wykonania sesji w czasie oraz jest tańszym przedsięwzięciem.
- Mniej rozpraszających elementów — manekiny duchy zlewają się z tłem, więc na zdjęciu najważniejszy jest prezentowany produkt.
- Wysoka mobilność — dzięki odczepianym częściom można realizować wiele sesji produktowych na jednym modelu manekina, a różne konfiguracje modeli pozwalają na układanie ubrań również w fantazyjne, dynamiczne pozy.
- Jednolita prezentacja produktu — eksponowane ubrania, szczególnie w sesji grupowej, leżą na sylwetce w identyczny sposób, co pozwala odbiorcy zwrócić uwagę na różnice kolorystyczne czy drobne detale.